الرئيسية / آراء حرة / كيفية حماية الفلوس الموجودة بدون استثمار؟‬‎

كيفية حماية الفلوس الموجودة بدون استثمار؟‬‎

كتب : حسن النجار

بعض الناس النهاردة عندها هاجس الخوف علي الفلوس وهو خوف الدخول في اي استثمار او مشروع ممكن يحقق منه ربحية ويمكن احسن من البنوك في بعض الأحيان الخوف من الخسارة والخوف من أنه مينجحش ده أمر طبيعي وليه أسباب زي مثلا قلة الخبرة في المجال رغم اعتراضي على لفظ خبرة ده لأَنِّي شايفه انه اصلا مش موجود حتى في الناس اللي بقالها ٥٠ سنة شغاله.

كل بني آدم ناجح في شغله لانه بيحبه وينمي فيه نفسه عشان كدا بينجح لذلك هاجس الخوف من دخول اي مشروع امر مرعب للناس اختلفت الأسماء للمشروعات حتي وصل للناس فكر الشركات المساهمة اللي عامل الخطورة وخسارة الفلوس وصل لعامل مخاطرة قليل يمكن يكون ١٠٪؜ من قيمة رأس المال نسبة ضعيفة في حالة الخسارة ولكن ليه دايما بتفكر في الخسارة قبل المكسب.

انت تعمل اللي عليك وربنا عليه الباقي المهم انك تجتهد وتنمي الشغل ده وده عشان تحقق اعلي ربحية ده الموضوع ببساطة شديدة انك تستثمر مبلغ ممكن يكون مش محتاجه او فعلا عايز تزود راس مالك الغير مستغل في شركات كتير ونسب ربحيتها ممتازة بس المهم الشكل العام للشركة ومدى مصداقيتها لان اغلب الناس شايفين انه نوع من انواع النصب اللمنهج وده مش صح النصب ليه عوامل أخرى محدش ينصب عليك لو الموضوع محدد بورق ومستندات.

نجي بقي للمهم وهو كيفية حماية الفلوس الموجودة بدون استثمار. 

توفير الحماية للمال من انخفاضِ قُوّته الشرائيّة الناتجة عن التضخم؛ حيث إنّ هدف الاستثمار يعتمد على تحقيق أرباحٍ رأسماليّة، وعوائد تُحافظ على القوة الشرائيّة للمَال المستثمر. المحافظة على استمرار التنمية في الثروة الماليّة، فيكون الهدف من الاستثمار هو تَحقيق العوائد الماليّة المقبولة، بالتزامن مع زيادة في قيمة رأس المال. الوصول إلى أكبر قيمة من الدخل الجاري؛ وهي تركيز المُستثمرين على الاستِثمارات التي تُحقّق لَهُم أكبر العوائد الماليّة دون الاهتمام بأيّ اعتباراتٍ أُخرى، مثل نسبة المخاطرة
كدا نبقي وصلنا للي بقوله خايف علي الفلوس خليها جنبك صدقني مش هتبيض بيضة دهب

شاهد أيضاً

كريستيانو رونالدو : مهارات وانجازات غير مسبوقة في كرة القدم

كتب : محمود مهدلي خلينا متفقين إن كريستيانو رونالدو عمل حاجات في لعبة كرة القدم، …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: Content is protected !!