الرئيسية / آراء حرة / عن صورة كشف كسوة الكعبة بسبب الرياح

عن صورة كشف كسوة الكعبة بسبب الرياح

كتب : أحمد حسنين

بسبب الحالة الصحية ببعد قدر الإمكان عن أي مناقشات عامة، بس انتشار صورة الكعبة بعد كشف كسوتها تحت شعار “الرياح تكشف لنا عن الجمال الحقيقي” شيء مستفز..

الكعبة ما هي إلا مكعب من الحجارة لا تضر ولا تنفع، حجارة بشرية بناها البشر اتهدمت وبنيت عدة مرات في حروب المسلمين ضد البعض..

الكعبة ما هي إلا رمز، والحج نفسه عبادة رمزية..

الحج موجود في كل الثقافات والمِلل، رحلة روحانية بتترك فيها الدنيا كلها ورا ضهرك، مش بتاخد موبايلك وتتصور سيلفي وتفضل فاتح شات ونت..

رحلة بيتساوي فيها جميع البشر، مش شكل طبقي متقسم درحات زي الحالي الناس فيها حسب فلوسها بتسكن وتاكل وتحجز لنفسها مكان قرب الكعبة..
ويتمنع ناس لأسباب سياسية زي القطريين والشيعة وبعض السعوديين..

بترجم فيها الشيطان (الشر جواك) في رمي الجمرات بهدوء وسكينة وتدبّر، مش بترجم كائن مادي فنلاقي ناس بتتدافع وتموت بعض وتحدف طوب كأنها في خناقة..

الناس اللي نفسها تروح الكعبة وتعيّط لله وتشتاق مكة، الله مش في مكة والكعبة، الله في قلبك ووجدانك في كل لحظة وكل مكان، مش محتاج تروحله منطقة بعينها ولا تستناه وقت معين..

المادية بقت مسيطرة علي وعي المؤمنين وانتفت الروحانية والمعني الحقيقي، لحد ما وصلنا للحال اللي بقينا فيه، أكثر من مليار شخص بيصلوا ويصوموا ومعظمهم بيحج، وبيقتلوا ويتحرشوا ويسرقوا ويظلموا بعض..

“يسيرون في طريق إبليس، معتقدين أنهم علي طريق الله”

#العبث_المقدس #تدبّروا

شاهد أيضاً

عن شعيرة الحج والعيد لدى المتدين

كتب : طارق حجي في البداية يبدو وكأن شعيرة الحج غير متناسبة مع العيد، فالعيد …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

error: Content is protected !!